Google ads og SEO
Google ads og SEO

Google Ads og SEO

Hvis du har en hjemmeside/webshop, har du helt sikkert hørt om Google Ads og SEO. Men hvad skal du egentligt vælge, og hvad er det rette valg for dig? I indlægget her, vil vi kort prøve at "opridse" fordelene ved dem begge.

Kort sagt: ”Det er forkert at stille dem op imod hinanden” – Google Ads og SEO fungerer bedst, når de arbejder sammen. På denne side fortæller vi "på dansk" hvad der er hvad, og hvordan det virker.

Google Ads

Google Ads er bl.a. de første 5 resultater på Google (øverst på siden)
Det er her, der er mest trafik: Jo højere en annonce er placeret, jo mere trafik oplever annoncen.

Vil man gerne have resultater hurtigt, eller står man med en ny og ukendt hjemmeside/webshop, er Google Ads løsningen (quickfix). Dog skal man huske at det ikke er gratis, det er her Google tjener størstedelen af deres penge. Her betaler man pr. visning/klik og prisen er afhængigt af konkurrencen på søgeordet eller sætningen.

Google Ads er også værktøjet at tage fat i, hvis man har en kampagne eller et ”nu og her” budskab, man gerne vil ud med. I modsætning til SEO kan man også ”skubbe” et budskab ud til kunder, via grafiske annoncer og video – Læs mere om display netværket.

Google Ads kvalitetsscore

SEO

SEO’s fornemmeste opgave er at formidle indholdet på hjemmesiden eller webshoppen – til søgemaskinens brugere. SEO skal forbedre oplevelsen for brugeren, og vise vej til den helt rigtige hjemmeside/webshop samt løfte, men også overordnet hjælpe til at løfte kendskabsgraden dit brand udenfor hjemmesiden.

Konverteringsoptimering

Der er et ord, som ofte følger sammen med SEO: ”Konverteringsoptimering”.
I sidste ende handler det om, at man gerne vil have flere kunder, til at købe en eller flere produkter på hjemmesiden/webshoppen, ved at forbedre ”rejsen” gennem.

Det er stort set altid en god idé at gå i gang med SEO. Selvom Google vil vise annoncer frem for søgeresultater, så har du en bedre chance for at få besøgende fra søgemaskinen - jo ”højere oppe” i søgeresultaterne, du er.

Google vil til enhver tid giver sine brugere den bedst mulige oplevelse. Derfor hænger indhold ubønhørligt sammen med SEO. Giv brugerne hvad de leder efter, så bliver du belønnet.

Kører man Google Ads samtidig med at man arbejder med SEO – får man sine udvalgte søgeord, til en billigere pris – Læs mere om Google Ads

Kort forklaret

Google vurderer din hjemmeside og giver den en Kvalitetsscore.

Tallet er fra 1-10 og bliver ganget med dit bud på søgeordet. Dette giver en Ad-Score.

Høj score = Billigere klik

Om Google Ads

  • Hurtige resultater
  • Let at se værdi
  • Push & Pull markedsføring
  • Mulighed for ”første pladsen”

SEO

  • Det koster kun tid
  • Gratis hjælp & Guides
  • Hjælper dine kunder på siden
  • Forbedrer prisen for dine annoncer