SEO

Lup SEO

SEO

HVAD ER SEO?

SEO er kort for Search Engine Optimization.

Med den rigtige SEO bliver din hjemmeside fundet og får en højere placering, når der søges efter dine produkter og ydelser.

En højere placering i søgeresultatet giver flere besøgende på hjemmesiden og dermed større sandsynlighed for et salg.

Der er mange flere fordele ved at have god SEO, og dem uddyber vi herunder.

 

Hvorfor skal KOMO stå for min SEO?

Du får adgang til over 10 års erfaring i at hjælpe virksomheder med at blive mere synlige online.

Vi har eksperterne (nørderne) til alle områder, og hos os bliver du ikke låst af faste flerårige aftaler.

Efter en grundig gennemgang af dine behov laver vi en forslagsløsning som ikke vælter budgettet, men som passer til ønsker og behov.

 

Har min hjemmeside brug for SEO?

Kort sagt ja! -  SEO handler ikke kun om at optimere til søgemaskinerne, men også om at skabe den bedst mulige oplevelse for den besøgende.

Søgemaskinerne Google og Bing, lever af at vise sine brugere relevante resultater ud fra hvad de søger på.

Hvis din side ikke har tilstrækkelig relevans for det der søges på, vil den der søger oftest hverken bruge tid på din side eller klikke sig videre til andre sider. Dette fortæller søgemaskinerne at din side ikke skal rangere så højt på den pågældende søgning.

Jo bedre brugeroplevelse din hjemmeside leverer - des bedre placeringer.

 

Hvordan virker SEO?

Når du søger på noget i Google, ser du de betalte forslag øverst i resultaterne fra Google Ads.

Efterfølgende kommer de organiske forslag, som Google mener bedst svarer på det du søger efter, og som er optimeret efter Googles retningslinjer (SEO).

Hvis din virksomhed eller dit produkt ikke fremgår på første side af en relevant søgning, så er din side ikke optimeret godt nok. Så simpelt kan siges.

Og dog...

Der er findes naturligvis brancher og produkter, hvor konkurrencen på enkelte søgeord er så hård, at en placering på side 1, kan tage lang tid.

I en sådan situation, vil der skulle laves en grundig SEO-strategi for, hvordan din hjemmeside bedst kan rangere - og skabe værdi for din virksomhed.

Hvad koster SEO

Hvad koster SEO?

Hos KOMO tilbyder vi hjælp med SEO, i form af en månedlig aftale eller som engangs-opgave. Vi anbefaler at køre det, som en månedlig aftale, da SEO er en proces, der kræver optimering og ændringer løbende.

Hvis vi går ud fra en månedlig aftale, vil der i begyndelsen være behov for ekstra tid til, at gennemgå din hjemmesides tilstand, og derved sikre, at SEO-fundamentet er helt på plads (Se nedenstående SEO-Pyramide).

Når fundamentet er på plads, vil der skulle afsættes månedlige timer til at lave løbende søgemaskineoptimering på din hjemmeside.

Din pris vil altså være afhængig af en række faktorer:

  • Er der tekniske fejl, som kræver ektra tid?
  • Hvor stor er din hjemmeside- og hvor meget skal der laves?
  • Kan du/I selv tage del i SEO-arbejdet?
  • Konkurrencen i din branche kan betyde, at der skal bruges flere timer for at sikre placeringer i søgeresultaterne.

KOMOs timepris er 950kr.

NB: Når vi starter med SEO, skal der medregnes en opsætningspris, som varierer alt efter opgavens omfang.

 

Følg med i dine placeringer

For at synliggøre resultaterne af det løbende arbejde vi laver på din hjemmeside, vil vi altid opfordre dig til at have et værktøj, som Evolution 360.

På den måde, kan du følge med i effekten af det løbende SEO-arbejde vi udfører for dig.

SEO Pyramiden

SEO Pyramide

De 3 områder i SEO

Teknisk-SEO

En stor del af fundamentet er rent teknisk, at sikre sig din hjemmesidens kode lever op til de krav søgemaskinerne stiller.

Hvis din hjemmeside er langsom, ikke kan indekseres af søgemaskinerne eller din side ikke er mobilvenlig, så er det meget svært at opnå placeringer foran konkurrenterne.

 

Her er nogle af de områder vi kigger på, når vi arbejder med de tekniske på din side.

  • Indeksering / semantik
  • Mobilvenlighed
  • Hastighedsoptimering
  • Duplikeret indhold
  • Header response-koder
  • .htaccess opsætning
  • Schema Markup
  • Redirects
  • Permalink-struktur

On-Page-SEO

Når den tekniske del er på plads, skal der være styr på de øvrige dele af fundamentet. Her regnes der med, at der i forvejen er styr på dit design og din USP (Unique Selling Proposition).

Baggrunden for, at kunne lave noget godt indhold, der kan rangere i søgeresultaterne er, at forstå hvad dine mulige besøgende skriver, når de søger - og hvad de ønsker at finde.

Med forståelse for hvorfor dine brugere søger og hvad de skriver når de søger, har din hjemmeside et godt fundament for at opnå placeringer på side 1.

 

Herunder kan du se nogle af de opgaver vi arbejder med i On-Page-SEO

  • Sidetitler og Metabeskrivelser
  • ALT-beskriver på billeder
  • Tekststruktur / Læsbarhed
  • Søgeord og titler og brødtekst
  • Interne links / ankertekster

Off-Page-SEO

Når der er kommet styr på fundamentet, og indholdet på siden er optimeret til dine potentielle kunder, skal der ses på alt hvad der ligger uden for hjemmesiden.

Off Page handler om at øge kendskabsgraden til dit brand og dine services/produkter gennem særligt synlighed på Sociale Medier - og linkbuilding.

 

Hvorfor linkbuilding?

Linkbuilding har stort set altid været en del af søgemaskineoptimering.

I slutningen af 90’erne var såkaldte backlinks en af de vigtigste faktorer for overhovedet at opnå topplaceringer i Google.

I dag er der langt flere rangeringsfaktorer der spiller ind, men linkbuilding er stadig vigtigt, hvis du vil findes i søgeresultaterne.

 

Link er en anbefaling

Når din hjemmeside får et link fra en anden hjemmeside, er det som en anbefaling fra den hjemmeside til din. Det er dog sådan at anbefalinger, ligesom i virkeligheden, kommer an på den der anbefaler.

 

Hvis du sælger kaffemaskiner, så vil et link fra en side om kaffe eller kaffemaskiner mv. være en rigtig god anbefaling, mens et link fra en side med blandet indhold ikke er nær så god en anbefaling.

Nogle links kan være direkte skadelige - og aggressiv linkbuilding endnu værre.

Når vi arbejder med linkbuilding, er fokus derfor altid på Relevans - Variation og Kvalitet.

De bedste link er nemlig de links man har fortjent (Earned Links)

- og de links afkræver det bedst mulige indhold på din hjemmeside eller at du allerede har et rigtig godt brand/image.

Nedenfor kan du se nogle af de typer links vi arbejder med.

  • Samarbejdspartnere
  • Gæsteindlæg
  • Infografik
  • Artikler på nettet
  • Linkkataloger
  • Pressemeddelelser
  • Profillinks fra forums
  • Brugerprofiler
  • Bloggere

 

Kontakt os