ABC Lavpris Radiospot
Billedet viser ABC Lavpris' logo i rødt. Bogstaverne ABC står på et danebrogsflag og til højre for det laver "L" fra "lavpris"en linje igennem billedet efterfulgt af de resterende bogstaver. Øverst står der www.abc-lavpris.dk. Nederst står der "billigst på hele indkøbet"

ABC Lavpris

Soundbranding, der virker!

Et lydlogo er en investering i højere kendskabsgrad.

Det er vores case med supermarkedskæden ABC-Lavpris et tydeligt eksempel på.

ABC-Lavpris, der er kendt under sloganet ”Billigst på hele indkøbet” har altid brugt lokale ugeaviser, som primær markedsføringsplatform. En effektiv måde at vise de mange ugentlige tilbud på, som har haft god effekt i mange år.

 

Jysk fynske medier

I juni 2020 blev vi kontaktet af Jysk Fynske Medier, som havde foreslået en ugentlig radiokampagne som ny medieplatform til at udbrede kendskabet til kæden.

Flermedial markedsføring giver synergi effekt og når man går ind på en helt ny platform, er der stor chance for at ramme potentielt nye kunder, som måske ikke er brugere af de tidligere benyttede medier.

ABC Lavpris radioreklame

Nyt lydlogo

Efter samtale og møde med marketingschef Ronni Jensen bliver det besluttet at gå all-in med en lydlogo produktion, så lytterne hurtigt kan afkode afsenderen og genkende lyden for ABC-Lavpris.

Når en kunde skal afvikle så ofte som det er tilfældet for ABC-Lavpris, så giver det god mening at bruge lidt energi og budget på at få produktet til at virke på den bedst mulige måde overfor lytterne.

Vi når hurtigt til den konklusion, at lydidentiteten skal være glad, frisk og nem at nynne med på. Samtidig skal det være helt tydeligt, at der er tale om lavpris. – altså intet symfoniorkester i denne omgang

De 3 vigtige toner

I daglig tale omtales kæden ikke som ABC-Lavpris men blot som ABC. Derfor tager vi udgangspunkt i 3 toner til at indikere de 3 bogstaver. Selve logosangen er bygget om hele firmanavnet og de 3 toner som bruges i logosangen er identisk med introlyden.

Den musikkyndige vil også hurtigt fange, at de 3 toner, som benyttes er A, B og C. Du skal ikke høre dette logo ret mange gange, før du får lyst til at nynne med.

Lydlogo skaber genkendelse

Allerede når de første 3 toner har lydt i radioen er lytteren klar over, at der nu kommer nye ugetilbud fra ABC-Lavpris. Det virker!

Sammen med den øvrige markedsføring, har radiospots på lydlogo hævet kendskabsgraden for en allerede kendt kæde med hele 38%. Det er imponerende, og viser med al tydelighed at radio som medie er både effektivt og relevant.

"kendskabet til ABC Lavpris er øget markant" 

Ronni  Jensen - Indkøbs- og marketingsdirektør for ABC Lavpris 

Se resultatet af kendskabs-undersøgelsen herunder

Kendskab i hele landet

Kilde: JFM KampagneIndex/Epinion, 2021 / Målgruppe: 18 år+ / Stikprøve: 253 / japve

ABC - Kendskabsmåling landet

Kendskab i nærområdet

Kilde: JFM KampagneIndex/Epinion, 2021 / Målgruppe: 18 år+, ABC Lavpris næromåde / Stikprøve: 72 / japve

ABC kendskabsmåling

Udtalelse fra Ronni Jensen

Indkøbs- og marktingsdirektør for ABC Lavpris:

ABC Lavpris består af 14 lavpris supermarkeder. Ca. 900 medarbejdere og en årlig omsætning omkring 1,2 mia. kr.

Markedsføringsindsatsen har traditionelt været meget fokuseret på ugens tilbudsavis, som omdeles via den lokale ugeavis.

Dette kombineret med Facebook og udvalgte online annoncer via samarbejdet med JFM og Herning Folkeblad.

Test af radioreklame

Foråret 2020 beslutter ABC Lavpris, at vi vil teste Radio reklamer af. Dels for at ramme nogle andre forbrugere, og dels understøtte og gerne udvide kendskabet til ABC Lavpris. Primært i nærområder for hver af de 14 ABC butikker dvs. i en radius af ca. 20 km. fra butikkens placering.

Efter Dialog med hovedsageligt JFM, kontaktede vi KOMO A/S og Kim Thomassen for videre håndtering af denne opgave. KOMO A/S fik vi anbefalet af JFM, og via et privat kendskab til Kim Thomassen, var valget oplagt.

Kim og KOMO var straks friske på opgaven. Da Kim selv kender lidt til værdierne og fokusområder hos ABC Lavpris, samtidig med han kunne følge og forstå målet for radioreklamerne, fungerede samarbejdet rigtigt godt fra dag et.

KOMO har derudover kommet med flere gode input og overvejelser. Denne dialog har uden tvivl været stærkt medvirkende til, at radiokampagnen kom godt fra start.

Ugentlige reklamespot

Design af lydlogo faldt hurtigt på plads, og grundlaget for radio spot lå nu fast. De ugentlige reklamespot, med de udvalgte tilbud, aftales fra uge til uge.

KOMO forstår de budskaber vi fra ABC Lavpris gerne vil have frem, og KOMO lykkedes uge efter uge med at producere reklamespot, og sikrer, at de sendes til samarbejdspartnere, hvor der er aftalt indrykning af reklamespot.

 

Efter 18 måneder

Her ca. 18 måneder efter opstart af radioreklameprojektet, kan vi ifl. seneste måling fra JFM konstatere, at kendskabet til ABC Lavpris er øget markant.

Der er derfor ingen tvivl om ABC Lavpris fortsætter med Radioreklamer, som et supplement til ugens tilbudsannoncer. Dels for at fastholde og forsat øge kendskabet i lokalområdet, men også for vi forsat kan påvirke en anden målgruppe, end de forbrugere, som læser traditionelle tilbudsannoncer i den lokale ugeavis.