Podcast

Podcast

 

Podcasts er blevet allemandseje.

Du finder ikke et emne, der er for stort eller for småt til at lave en podcast om. Der er noget til enhver smag, uanset om du ønsker at blive klogere, eller bare gerne vil underholdes og hvilket humør du er i, så er der en podcast der matcher dig.

Det er blevet en del af hverdagen, og der er ikke grænser for, hvor eller hvornår de bliver hørt. Programmerne kan høres på langt de fleste elektroniske devices, uanset om du sidder i bilen, går rundt i supermarkedet eller folder vasketøjet.

 

Hund med lukkede øjne, der har hovedtelefoner på

Hvad er en podcast?

  • En podcast er en gratis lydfil, der ligger tilgængelig på podcast apps eller på en hjemmeside.
  • Programmerne ligger altid tilgængelige, og du kan derfor altid lytte til dem, når du har lyst.
  • Programmerne kan variere i form, og der er derfor med sikkerhed også en type podcast, der passer til dig.
Mikrofon med lydbølger omkring

Hvem kan lave en podcast?

Der er ingen regler for, hvem der kan lave podcast. Har du noget på hjerte, som du gerne vil dele med verden, så kan du lave en podcast.

Indholdet, formen og genren i din podcast bestemmer du. Det vil også sige, at en podcast kan baseres på alt fra professoren, der har lavet større undersøgelser til veninderne, der taler om livets op- og ned ture.

KOMO A/S tilbyder flere forskellige løsninger, hvis du ønsker at have din egen podcast.

Vi kan hjælpe dig igennem fra start til slut.

Herunder kan du se, hvordan vi kan hjælpe dig med at gøre din podcast-drøm til virkelighed.

Al samarbejde om podcast vil begynde med et PPM (forventningsafstemningsmøde), hvor vi sammen finder ud af, hvordan opgaverne omkring din podcast skal fordeles.

Den nederste del af et kvindeansigt med høretelefoner om halsen

Du vælger nemlig selv, hvor meget du vil stå for, og hvor du har brug for vores hjælp og ekspertise:

  • tilrettelægge strukturen i din podcast
  • sammensætte fortællingen og skrive dit manus
  • stå for fakta-tjek og research
  • være din sparringspartner når konceptet skal udvikles
  • vejlede dig i dit køb af udstyr og evt. opstilling heraf (hvis du ønsker på sigt at være selvkørende podcaster)
  • facilitere din podcast og/eller være facilitator på vores location.
  • opstille og optage med vores eget medbragte udstyr på en din egen location.
  • redigere dine egne lydoptagelser. (Vi redigerer naturligvis også de optagelser, som er optaget på vores udstyr.
  • sammensætte et lyddesign med jingle, generel underlægningsmusik og breakers, der matcher dit budskab og gør dit færdige udtryk professionelt.
  • udgive din podcast på forskellige relevante medier som soundcloud og lignende.

Så let kan det være at optage din egen podcast.

Godt at vide, når du skal lave en podcast:

Hvad kan en podcast handle om?

Formen

De typer podcasts, vi har stiftet bekendtskab med indtil nu, er en form, hvor vi har set alt fra live radio blive gemt som podcasts til podcasts optaget på scener med live publikum.

Podcasten kan optages i et lydstudie eller i en dagligstue. Du bestemmer.

De medvirkende kan være mindst lige så forskellige. Det kan være veninder, der får sig en sludder for en sladder om livets op- og nedture, eller fagpersoner der øser ud af erfaringer og viden, intet er mere rigtigt end andet.

Der er altså ingen konkrete regler for formen.

Hvad angår indholdet, er der heller ingen begrænsninger. Du skal blot have et budskab eller en idé om, hvad du gerne vil med dine lyttere. Så længe du har dine rammer, som du arbejder indenfor, og er tro mod, kan du skabe et rum, hvor din målgruppe føler sig tryg.

Silhuetten af et ansigt der vender mod en mikrofon

Indhold

En podcast kan jo i virkeligheden handle om hvad som helst. Ens for alle er, at dem der står bag, er mennesker med noget på hjertet. Forskelligheden ligger i, hvad man har på hjertet.

Vil du underholde eller informere, herunder kan du se nogle af de veje, du kan gå med en podcast.

Fiktive fortællinger

De fiktive fortællinger varierer som bøger på biblioteket. Det kan have udspring i noveller eller være ren satire. Fiktionen kan være oplæst eller improviseret.

Fakta baseret (dokumentar i lyd)

Når en podcast er baseret på fakta, er handlingen i det fortalte sandt, og som vi kender det, fra dokumentarer vi ser på TV.

Fagligt grundlag

En podcast kan slutteligt bruges som en undervisende eller endda uddannende platform. Har man en særlig ekspertise indenfor et område, eller ekspertise, som man gerne vil lære fra sig, er podcast formen også anbefalelsesværdig

Høretelefoner, podcast, notesblok, plante og kaffe
Illustration af et menneske med høretelefoner og bøger foran sig

De mest foretrukne podcast-genrer

Nogle af de mest populære podcast-genrer er i følge DMA Research for DR Medieforskning, februar 2020:

  1. Samfund: politik, debat, samfundsudvikling,
  2. Nyheder: Nyhedsmagasiner, Nyhedspodcast, aktualitet
  3. True crime: Kriminalsager, dødsfald, efterforskning
  4. Comedy:stand-up, comedy interviews
  5. Musik: interviews, musikdokumentar, musikprogrammer
  6. Historie: oldtidskundskab, kongerækker, historiske, begivenheder
  7. Sundhed og fitness: motion, mentalt helbred, sex & samliv, kost
  8. Hverdags- og familieliv: opdragelse, kæledyr, work-life-balance, rejser
  9. Tv og Film: anmeldelser, interviews, reality, podcast op tv og film
  10.  Hobby og fritid: biler, gaming, hus & have, animation

Hvem hører podcast?

Stigningen af podcast lyttere er markant. Fra 2016, hvor 9% af danskerne lyttede til podcast, er det i 2020 hele 26% af danskerne, der ugentlig hører podcast (https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2020/det-private-massemedie). Tager vi fat i Gallups undersøgelser fra 2020, er det også sigende at 44% af de 15-31 årige ugentligt hører podcasts.

Pige med lukkede øjne der nyder lyden fra sine høretelefoner.

Hvorfor skal man lave en podcast?

  • Det er et medie, der er vanvittigt populært, og hvis du vil være med på beatet, så er det nu!
  • Det er en kommunikationsform, der rykker dig tættere på dine lyttere. Du har muligheden for at skabe et personligt eller professionelt rum udelukkende ved brug af stemme, tone og indhold.
  • Din stemme vil kunne blive broen imellem dig og dine lytterere, der kan skabe en empati og et nærvær, der gør dig til et autentisk menneske, man kan relatere til.
  • Der er ingen “regler” for form og indhold, og du kan derfor fortælle om lige det, du har på hjerte.
  • Det er en marketingsform, som kan skabe en intim kommunikation med dine kunder. Loyaliteten vil derfor kun blive større.
  • Din troværdighed vil vokse, fordi følelsen af at kende mennesket bag virksomheden og podcasten vil vokse i takt.

Kontakt os