Film til sociale medier – Biltema

Film til Sociale medier – Biltema

Biltema vil gerne gøre mere ud af at fortælle at de er meget mere end navnet antyder.

Derfor har vi produceret 20 små film á 5 sek., med fokus på de mange forskellige produktgrupper,

og så selvfølgelig den ting alle produkterne har til fælles – at du kan spare penge i Biltema.

Her har du fire eksempler – og de resterende vil du helt sikkert møde som remarketing film til sociale medier.

Du kan se mange flere af vores flotte film lige her:

Om Biltema:
Ideen bag Biltema
Hvorfor er reservedele og tilbehør til biler så dyre? Dette spørgsmål stillede grundlæggeren af Biltema, Sten Åke Lindholm, for ca. 50 år siden. Han så, at bilforhandlerne ofte havde en relativ lav avance på de biler, som de solgte. Tanken var, at kunderne blev lokket til at købe bilen. Den lave avance på bilen blev derefter kompenseret ved at man tilpassede meget højere avancer på reservedele, tilbehør og service.

Da Sten Åke studerede prissætningen på andre produkter, fandt han ud af, at der ofte var mange mellemled mellem fabrikanten og forbrugeren. Mange fabrikanter brugte mange penge på at etablere varemærker, så de kunne gøre deres produkter mere eksklusive, selvom det egentlig ikke havde noget med kvaliteten på selve produktet at gøre. Mange varehuskæder havde ikke egne fabrikker, men købte ind fra underleverandører på verdensmarkedet.

Sten Åke drog den konklusion, at hvis han fjernede mellemledene og købte ind direkte fra fabrikanterne, så kunne han sænke udsalgsprisen betydeligt. På grund af de lave priser kunne firmaet sælge meget. Senere blev politikken også at mærke produkterne med varemærket Biltema, for derved yderligere at kunne presse priserne og slippe af med varemærkediskussioner med de forskellige generalagenter. Han formulerede den oprindelige forretningside “At tilbyde varer af god kvalitet til en god pris” og han henvendte sig fremfor alt til bilejere ved at formulere målgruppen som “Udbudet skal omfatte det meste, som en bilejer behøver til bilen”.

År 1963 startede firmaet Biltema under navnet “Handelsbolaget BIL-TEMA”. Forretningen var postordresalg af reservedele og tilbehør til biler. I det første katalog stilledes spørgsmålet “Hvorfor betale mere?”

Biltema holdt til i et lille kælderlokale i Linköping. Efter nogle år blev postordrevirksomheden udvidet med en lille butik i det samme kælderlokale.

Strategien med at købe direkte fra fabrikanten indebar, at Biltema på et tidligt tidspunkt begyndte at opsøge fabrikanter af forskellige produkter. Allerede i slutningen af 1970’erne begyndte firmaet at opbygge strategiske indkøbskontakter rundt om i verden.

Sten Åkes stærke tekniske interesse medførte ofte, at flere af de store fabrikanter lyttede til Biltemas krav og gennem samarbejde blev der udviklet kvaliteter og produkter, der var bedre end standarden. Flere af disse forbedringer er senere kommet på markedet under meget kendte varemærker.

År 1976 var omsætningen steget til ca. 25 millioner kroner og firmaet flyttede til nye egne lokaler på Torvingeområdet i Linköping. Lokalerne var på hele 6000 m² og der var plads til både postordrevirksomhed, centrallager og en butik på næsten 250m². Denne butik blev udvidet til ca. 2.700 m² i begyndelsen af 80’erne.

År 1983 åbnede man det første varehus udenfor Linköping. Dette var endda uden for Sveriges grænser, nemlig i Norge. Den norske etablering blev i 1985 efterfulgt at en tilsvarende etablering i Finland, og vi har siden åbnet et større antal varehuse i Danmark.