5 nemme ”tips” til at optimere din hjemmeside
1. Content der fanger din målgruppe
Det er vigtigt at holde din hjemmeside opdateret og skabe nyt content til siden. Jo mere du holder din side opdateret med relevant indhold, des bedre placering har du på Google.
MEN hvad er content?
Content er indhold, der er lavet til målgruppen. Indhold som engagerer, inspirerer og tiltrækker målgruppen og giver dem lyst til at foretage en ønsket handling.
Når du laver content til din målgruppe, er det vigtigt, at du har overstående for øje da det ikke kun hjælper brugeren, men også Google til at rangere dit indhold.

2. Hvad ser man på billedet?
En lavthængende frugt, som ALLE bør gøre brug af, er at navngive dine billeder til hjemmesiden inden du lægger dem i mediebiblioteket. Når billederne er i biblioteket med navn, er de lettere at finde derinde.
HUSK at lave “ALT-tekst” på hvert billede med relevante søgeord/beskrivelse af billederne – Google vil blive så GLAD og VÆRDSÆTTE dit arbejde ved at fremvise billedet, når der bliver søgt efter dit søgeord.
Søgeord?
Er du f.eks. ved at lave en side om jordbær, fordi du har en gårdbutik i Herning, så brug billeder med jordbær/gårdbutikken og navngiv billederne med relevante ord, der er tilknyttet jordbær og gårdbutikken.
Her ses nogle eksempler:
- Jordbær
- Pluk-selv-jordbær
- Gårdbutik Herning
- Jordbær Herning
Lasse Christensen
Online Chef
26548158 / lc@komo.dk
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os.
3. Tilpas billeder
Skab en bedre brugeroplevelse ved at tilpasse dine billeders størrelser/beskæring til hjemmesiden.
Du får et pænere layout på siden med et billede skaleret/beskåret til indholdet. Tilpassede billeder gør også at hastigheden på siden forbliver god. Lægger man for mange store billeder på siden, som fylder mange MB pr. stk., så vil det til sidst tynge siden, og kunden vil opleve en langsom sideindlæsning.
4. Dit reklameskilt i Google
Med din hjemmeside har du et STORT reklameskilt på Google, som er synligt for dine kunder – det skal du selvfølgelig udnytte.
Det er nemlig muligt selv at bestemme, hvad der skal stå på dit reklameskilt!
Det er muligt, at tilpasse teksten under fx pluginnet Yoast SEO. Her skal du rette sidetitel samt meta beskrivelse.
Eksempler
Her ses et eksempel med et reklameskilt, der er tilpasset
I nedenstående eksempel er der lavet meta beskrivelser til den enkelte side. Det er tydeligt at se, at siderne har fået en tilpasset beskrivelse, som hænger sammen med overskriften.
Her ses et eksempel på et reklameskilt, som ikke er tilpasset
I nedenstående eksempel er der ingen meta beskrivelse til den enkelte side og derfor har Google brugt enten tekst fra footeren eller forsiden.
Links – Forbedrer din placering på Google
Den sidste lavthængende frugt, som forbedrer din placering på Google er links.
Når du laver indhold til en side, så sørg for at lave links internt og eksternt.
De interne links skal ikke være fx “klik her”, men i stedet pege på en intern side med et relevant søgeord, som fortæller hvad linket leder over til. Det kan fx være: “Se også dine muligheder for <LINK>Selvpluk af jordbær<LINK>”.
De eksterne links handler igen om brugerværdi. Lad os sige at din side med jordbær fortæller lidt overordnet om de enkelte typer jordbær du sælger. Hvis en bruger læser dit indhold, men ønsker mere viden, vil et link ud til en relevant side med alt info om jordbærtyper eller opskrifter med friskplukkede jordbær give brugeren (og Google) værdi.