Valg Video & Valgspot
Markedsføring Folketingsvalg
Du er kandidat til folketingsvalget, og du vil gerne vælges ind.
Du bruger garanteret de kendte og almindelige metoder som valgplakater og annoncer i trykte medier, som aviser, ugeblade mm.
På denne side kan du blive lidt klogere på de mange andre muligheder for at få budskaberne og dit navn ud til vælgerne
Hovedvægten er her markedsføring med lyd og video på sociale medier og øvrige relevante medier.
Valg video eksempler
Herunder kan du se eksempler på valg videoer, produceret for vores kunder.
Platforme til valgreklame
Du er sikkert klar over, at Facebook er fint, men der er mange andre muligheder, som du bør starte med at tage med i dine overvejelser:
Facebook - LinkedIn - Twitter - Instagram - Hjemmeside - TikTok - Radio - Biograf - TV2 Play - Youtube - Vimeo
Egen optagelse på kamera eller smartphone
Det er muligt at lave sine egne optagelser i fin kvalitet på eksempelvis en smartphone eller et godt DSLR-kamera.
Husk at have fokus på den gode lyd, hvis du vil præsentere budskaberne i taleform.
Når optagelserne er ”i kassen” så brug lidt tid på redigeringen, så det fremstår gennemarbejdet og seriøst.
Typisk kan vi lave egne optagelser om til en færdig film på 1-2 timer i redigeringsstudiet (Læs: ”Billigt!”)
Tips til egen optagelse af valgfilm:
- Planlæg hvad du vil sige, uden at læse direkte op.
- Hold det kort – gerne max. 60 sekunder pr. video.
- Sørg for bevægelse i starten af optagelsen.
- Overvej din baggrund. Ikke for rodet, men heller ikke klinisk.
- Optag på locations, som understøtter dit budskab eller din person.
- Brug mikrofon eller lav optagelsen tæt på for bedre lyd.
- Undgå larmende lydkilder i nærheden. Især udendørs.
- Tilføj undertekster - altid!
- Brug partiets farver og logo som grafik.
- Smil 🙂
Mads Bjerregaard
Fotograf, producer & redigering
4038 4732/ mads@komo.dk
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Professionel optagelse
Hvis budgettet rækker er det en rigtig god idé at vælge en professionel optagelse.
Resultatet bliver alt andet lige meget bedre med professionel planlægning og udførelse.
En valgvideo hos KOMO A/S kan bestå af alt fra rådgivning og planlægning over storyboard, til optagelser og redigering af den færdige valgfilm.
Typisk laver vi filmen med mulighed for nedklip til flere korte film, så de kan bruges over en længere periode.
Hvor kan en valgvideo vises?
Man kan hurtigt stirre sig blind på de mange platforme til at udbrede sit budskab.
Nogle er gratis og andre koster penge pr. afvikling.
Det bedste råd er at starte med at se på det geografiske område, som mediet dækker.
Undgå at spilde dine penge!
Mange medier tilbyder muligheden for blandt andet geografisk segmentering, så du kan ramme din målgruppe meget præcist:
- Sociale medier som facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram
- Youtube / Vimeo
- Biograf
- Radio
- Outdoor
- TV2 Play
Hvis du skal være sikker på, at din valgfilm kommer ud på de rette medier til flest mulige modtagere i målgruppen, så skal du bruge betalt annoncering.
Hvad koster en valgvideo?
Egen optagelse med redigering i KOMO A/S koster fra ca. kr. 3.500,- + moms pr. video.
Ved flere videoer i samme redigeringsomgang kan der opnås rabat.
Professionel planlægning, optagelse og redigering koster fra ca. kr. 10.000,- + moms pr. video.
Prisen er selvfølgelig afhængig af bl.a. hvor mange timer, locations mm. der ønskes.
Kontakt os helt uforpligtende, så giver vi gerne et fast tilbud
Skal du bruge hjælp
KOMO A/S er specialist i google ads og annoncering på sociale medier ligesom vi er godkendt booker på TV2 Play, outdoor og i landets biografer.
Vi hjælper dig gerne med en plan for din annoncering online og på massemedier – uanset budget.
Personlig hjemmeside
Det er her, du kan gå i dybden med dine holdninger og budskaber.
Plakater, annoncer, valgvideo, radiospots osv. er rigtigt gode til at fange opmærksomheden hos vælgerne. De lærer dit navn og din person at kende.
Fælles for alle disse former for synlighed er dog, at der er begrænset tid og plads til rådighed.
En personlig hjemmeside er den perfekte platform til at fortælle meget mere om dig selv, dine holdninger og mærkesager. Her har du alt den tid og plads du ønsker til at fortælle og beskrive, hvad du står for.
Vi foreslår, at du bruger hjemmesiden som ”call-to-action”. Dvs. at du viser/nævner/siger hjemmesideadressen i din øvrige markedsføring og dermed henviser potentielle vælgere til en side, hvor de kan få svar på deres spørgsmål og læse mere om dig.
KOMO A/S kan lave din personlige hjemmeside fra ca. kr. 8.000,- + moms
Denne type hjemmesider laves i WordPress, som giver dig mulighed for efterfølgende selv at redigere og udvide dit indhold.
Valgspot som reklame i den lokale radio
Indtal dit eget radiospot, eller få en professionel stemme til at levere dit navn og budskab.
Målgruppe
De fleste radiostationer dækker enten et begrænset geografisk område og/eller har en aldersbestemt gruppe af lyttere.
Du kan derfor målrette kampagnen mod de vælgere, du har mest til fælles med.
Afvikling af radioreklame
Tilbud på afvikling indhentes direkte på radiostationen, hvor en konsulent typisk rådgiver med sendetid, antal afviklinger mm.
Pris for afvikling af valgreklame er afhængigt af antal afviklinger og lyttertal på de enkelte radiostationer.
Produktion af radiospot
Du kan selv indtale dit radiospot i et af vores studier i København, Aarhus eller Herning - eller på din mobiltelefon. Uanset metode, så skal din indtaling forbi et lydstudie for lydbearbejdning og maximering, så det færdige radiospot står klart og tydeligt frem i højttalerne.
KOMO A/S kan også hjælpe med tilretning af tekst, så budskabet står knivskarpt og passer til det aftalte antal sekunder.
Tips til indtaling på mobiltelefon
- Træk vejret dybt.
- Del teksten op i afsnit.
- Hold afstand på ca. 10 cm. til telefonens mikrofon.
- Sluk for radio, tv, ventilation og anden larm.
- Tjek at der ikke er for meget klang i rummet.
- Hvis udendørs optagelse, så pas på med vinden.
- Smil 🙂
Hør tidligere valgspot
John Bach Thygesen
Charles Damtoft
Bent Vestergaard
Dorthe Pia Hansen
Mads Bjerregaard
Fotograf, producer & redigering
4038 4732/ mads@komo.dk
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Regler for politisk reklame
Ifølge Radio- og fjernsynsloven og reklamebekendtgørelsen er det ikke tilladt at lave politisk reklame på tv. Det gælder dog kun for såkaldt flow-tv.
Streamingtjenester og on demand er fritaget for undtagelsen - dog med visse restriktioner.
Der er mere fleksible regler for politiske reklamer i radio eller i on demand- medier, ligesom online, outdoor og biografer heller ikke er underlagt de ellers skrappe regler for politisk annoncering.
Læs mere her:
Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/248