Kundecase - Bager - Riget
Det siger Niels Henrik
I videoen fortæller Niels Henrik om Bager - Rigets markedsføring og hvordan det har løftet hans forretning.
Om Bager - Riget
Bager-Riget er en mindre bagerforretning, som værner om de gamle traditioner, det gode håndværk og den gode smag.
Bageriet drives af Niels Henrik Laursen, som tilbage i 1988 købte bageriet og gik fra en kædebutik til selvstændig.
Niels Henrik har altid haft et ønske om at drive en moderne forretning, som leverer produkter af høj kvalitet.
KOMO og Niels Henrik kommer i dialog om bageriets fremtidige vækst og måder, hvorpå man kan gøre det mere bekvemt for kunder at bruge bageriet. Det resulterer i, at vi i begyndelsen af 2023 påbegynder vores samarbejde.
Kunderne i fokus
Før KOMO kom ind i billedet, lavede Bager-Riget ”Fredagstilbud” via deres egen facebookside, hvor kunderne skulle skrive deres bestilling i kommentarfeltet.
Det gav dog nogle udfordringer, da kunderne kom til at kommentere på andres kommentarer og dermed modtog Bager-Riget ikke kundens bestilling.
Denne udfordring blev løst ved, at Bager-Riget i samarbejde med KOMO fik etableret en webshop og en Click & Collect løsning, da det både tilgodeser kunden og bageriet. Med løsningen blev det nemmere for kunderne at bestille og betale bagerbrød online. De undgår også kø og udsolgte varer.
Lasse Christensen
Online Chef
26548158 / lc@komo.dk
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os.
En moderne webshop med sjæl
Den nye webshop skulle udstråle et moderne bageri med gamle traditioner og dedikation.
Derfor er der brugt kræfter på at producere film om Bager–Riget, som understøtter deres fortælling.
Vi har taget professionelle produktbilleder (packshots) af alle produkter samt turntable videoer af udvalgte produkter, så bagværket fremstår lækkert og flot.
Hvert produkt har fået en ingrediens- og allergene liste, som fremgår på foodinfo.
KOMO har lavet en skræddersyet API løsning, så webshoppen automatisk får info fra foodinfo og integrerer teksten på det enkelte produkt.
Spred budskabet
”Hvis vi vil have succes, er vi nødt til at gøre noget ekstra, Niels Henrik, Bager-Riget”
Der har været en klar strategi fra start, som ligger grund til valget af markedsføringskanaler:
Vores mål har været:
- Øg kendskabet til det nye koncept
Folk skal vide, at de har mulighed for at bestille deres bagerbrød online, undgå at stå i kø, undgå udsolgte varer. - Få nye kunder
Vi vil erhverve nye kunder og tiltrække kunder fra nærområdet. - Øg kundeloyaliteten
Vi vil øge kundeloyaliteten ved at lave en brugervenlig købsrejse, som kunden vil bruge igen og igen. Vi vil være den primære bager.
Fun Facts
Solgte kagemænd via webshoppen det første år: ca. 400 stk.
75% højere gennemsnitsordre på webshoppen
Mange ordrer mellem kl. 22.00 og 00.00.
Øget salg af sandwich i weekend
Markedsføringskanaler
Ud fra Bager-Rigets mål har vi iværksat følgende markedsføringskanaler:
(Punkterne linker til teksten om det enkelte område)
Læs mere om de enkelte markedsføringskanaler nedenfor
Google Ads
Da webshoppen var på plads, begyndte arbejdet med at gøre kunderne opmærksomme på den nye Click & Collect-løsning. Med en strategi for digital synlighed, igangsatte vi målrettet annoncering via Google Ads for at sikre, at Bager-Riget blev synlig for relevante kunder i lokalområdet og online.
Hvorfor Google Ads?
- Øjeblikkelig synlighed: Med Google Ads kunne vi positionere Bager-Riget øverst i søgeresultaterne for relevante søgninger som “friskbagt brød nær mig” eller “bestil kage online”.
- Målrettet annoncering: Annoncerne blev optimeret mod personer, der aktivt søgte efter bageriprodukter, hvilket sikrede en høj relevans.
Resultaterne taler for sig selv
- 122.651 annonceeksponeringer, hvilket sikrer en høj brand awareness.
- 1.815 klik på annoncer, hvilket indikerer stor interesse for Bager-Rigets produkter.
- ROAS (Return on Ad Spend) på 2,47, hvilket betyder, at for hver 1 kr. brugt på annoncering, genererede vi 2,47 kr. i omsætning.
- Google Search-kampagnen havde en CTR på 22,44%, hvilket er en stærk indikator på, at vi ramte brugere med en høj købsintention.
Selvom ROAS og omsætning fra annonceringen er vigtige KPI’er, betragtes de som sekundære mål. Hovedfokus for kampagnen er at drive trafik til butikken og øge den fysiske kundestrøm gennem Click & Collect-løsningen.
En del af strategien er de ugentlige fredagstilbud, der lanceres via Facebook, distribueres på YouTube og efterfølgende bruges i Google Ads. Selvom det direkte salg fra disse kampagner ikke er markant, bidrager de væsentligt til at øge synligheden og opbygge genkendelighed omkring tilbuddene.
Den løbende eksponering sikrer, at BagerRiget forbliver top-of-mind hos kunderne og understøtter den samlede markedsføringseffekt.
Ved at kombinere Performance Max, Search og Video-annoncering sikrede vi en bred eksponering og konverterede de rigtige kunder til salg. Google Ads var med til at skabe en succesfuld lancering af Bager-Rigets Click & Collect-løsning, og resultaterne understreger værdien af en veltilrettelagt digital markedsføringsstrategi.
Sociale medier
De sociale medier skal øge kendskabet til det nye koncept, få nye kunder og øge salget.
Vi fastholder Bager-Rigets FredagsTilbud, da de tidligere har været en succes, bortset fra bestillingsfasen. Udfordringen med bestilling er løst med webshoppen og kunderne kan nu bestille online og ikke i et kommentarspor på Facebook.
Fredagstilbuddet bliver offentliggjort på Bager-Rigets sociale medier først på ugen og samtidig igangsættes en annonce. Kunden kan trykke på opslaget/annoncen og komme direkte ind på denne uges fredagstilbud og gennemføre bestillingen på webshoppen.
Når vi rammer fredag, kommer kunden til Bager-Riget, går til en special kasse til online bestillinger og får udleveret sin ordre med det samme.
Fredagstilbuddene har været en kæmpe succes, hvor Bager-Riget nogle gange har haft svært ved at følge med og i nogle tilfælde har vi måttet slukke for annonceringen.
Udover ”FredagsTilbud” har der været fokus på at annoncere for enkelte kategorier eks. madpakker og kagepersoner. Det har resulteret i, at der er solgt ca. 400 kagemænd på webshoppen det første år.
Der har været grobund for succes på de sociale medier, da vi har professionelle fotos og videoer, som er visuelt flotte og iøjnefaldende.
Resultater efter lancering
Madspild er faldet markant
Flere loyale kunder i butikken
Øget salg af specialprodukter
Bedre kundeservice – hurtigere betjening – ingen udsolgte varer
Vi ligger på side 1 i Google
Virksomheder er et nyt kundesegment, som er begyndt at forudbestille deres brød.
Bestillinger fra andre byer/lande, som er på besøg i Herning og vælger Bager-Riget til at levere deres brød.
SEO
Søgemaskineoptimering blev også igangsat efter lancering af webshoppen, for at rangere højere i søgeresultaterne, når der søges på fx Google eller bing.
Bager-Riget har nydt godt af arbejdet med lokal SEO, da fokus først og fremmest var på kunder i Herning by. Efter få måneder stod det dog klart, at med de bedre placeringer i søgeresultaterne, så begyndte kunderne at komme fra et større geografisk område end først antaget.
Det betød at både indsatsen i SEO, Ads og på sociale medier udvidede fokus til et større område, igen med flere besøgende til følge.
Et af fokuspunkterne har været ”kagemænd”, som i starten lå på side 2 og dermed ikke blev set af kunder. Efter arbejde på siden kagemænd, ligger den nu i toppen af side 1, hvilket betyder, at der er stor sandsynlighed for at kunder klikker på siden og dermed bestiller en kagemand.
Sponsorfilm & LED banner
Bager-Riget har fået udarbejdet en række film for at styrke kundeloyaliteten og tiltrække nye kunder. Disse film formår at skabe en relation mellem virksomheden og kunder, da man som kunde får indblik i personerne bag virksomheden, deres dedikation, håndværk og værdier.
Det er storytelling, som går lige i hjertet på modtageren.
Filmene bliver brugt på hjemmesiden, i markedsføring og på diverse gratis kanaler.
Bager–Rigets sponsorfilm og led banner er lavet til markedsføring i lokale sportshaller. I udviklingen af filmene har der været fokus på korte tekster, lækre produktbilleder, masser af bevægelse og lysskift, som fanger målgruppens opmærksomhed.
Klik her og se Bager–Rigets produktvideo, reklamefilm og led banner.
Lydspot i lokalområdet
For at fastholde en stærk position i lokalområdet, har Bager–Riget fået produceret lydspot med både lyd, speak og musik. Lydspottet afvikles i en sportshal i lokalområdet.
Spottet er endnu en kontaktflade med målgruppen og jo flere påvirkninger målgruppen har, jo større sandsynlighed er der for, at målgruppen husker virksomheden.
Lasse Christensen
Online Chef
26548158 / lc@komo.dk
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os.